Van horecastudent tot servicemonteur
Geschreven op 24 januari 2019 door Olaf Schelstraete
Na een korte zoektocht ‘Wat wil ik later worden', kwam ik na een horecaopleiding en diverse werkzaamheden, in 2007 als assistent monteur terecht bij Poppe Installatietechniek. Dat was toen via het ROI, het IWBZ van nu, een opleidingsinstituut voor installatiewerk. Ik had het gevonden. Dit was wat ik ‘later wilde worden'.
Bij Poppe Installatietechniek kreeg ik een vaste collega, Werner. Daar leerde ik veel van, zowel op kleine als grote projecten. Daarnaast startte ik een opleiding tot koeltechnisch monteur. Best een lastige opleiding voor iemand zonder ervaring, zoals ik. Maar de aanhouder wint! Ik haalde mijn diploma. En daarna nog meer. Je blijft bijleren. Poppe Installatietechniek ondersteunt dat ook. Ik ben blij met de mogelijkheden die ik hier krijg.
Overstap naar servicemonteur
Al die tijd, zelfs tot 2016, werkte ik samen met diezelfde eerste collega. Maar in 2016 was er een tekort aan servicemonteurs en ben ik naar de serviceafdeling overgestapt. Het grote voordeel van mijn overstap was de grote ervaring vanuit het montagewerk. Ik was bekend met de vele verschillende installaties. Erg handig, als je storingen moet oplossen. Ik ken de eisen waaraan installaties moeten voldoen om juist te kunnen werken. Daardoor kan ik vaak vrij snel de knelpunten vinden.
Samenwerken met klanten en collega's
Maar je hebt niet alleen met installaties te maken. Belangrijk is om goed te luisteren naar de klacht van de klant. Vaak kun je aan de hand daarvan al bepalen wat het meest waarschijnlijke probleem én dus de beste oplossing is. Ik vind het erg fijn om klanten te kunnen helpen, samen met mijn collega's. We hebben een leuk serviceteam! Samen streven we ernaar alles zo snel mogelijk op te lossen en dat is natuurlijk voordelig voor de klant.
Complexe storing? Graag!
Weet je waar ik het liefst aan werk? Aan grote installaties in grote gebouwen. Hierin is vooral de meet- en regeltechniek heel interessant. De druk kan daarentegen soms hoog liggen, als het gaat om een kritieke installatie voor een bedrijfsproces. Je hebt liever een situatie waarbij een deel van een installatie problemen geeft en je wat meer tijd hebt om dit op te lossen. Het geeft niks als het dan om een complexe storing gaat. Dat is juist een leuke uitdaging.
Van belang bij het oplossen van storingen, is dat je het juiste materiaal bij de hand hebt. Daar zorgt Poppe Installatietechniek heel goed voor. Ik werk met een goed uitgeruste bus met uitstekende materialen waarmee je bijna elk probleem aan kan. En een nieuwe servicetool is ook nooit een probleem. Daardoor is bijna iedere storing door onszelf op te lossen.
Veel onderdelen
Hoe complex installaties soms zijn, beseft niet iedereen. Maar grote installaties zijn vaak opgebouwd uit heel veel onderdelen van verschillende fabrikanten. Je kunt dan niet zomaar een fabrikant om hulp vragen. Je moet eerst uitzoeken wat er aan de hand is met welk onderdeel. En er zitten heel wat onderdelen in verwarming- en koelinstallaties, kan ik je zeggen. Het gaat om druk- en temperatuur-gestuurde technieken. Die lopen meestal over meerdere stuurprints. Zeker bij de grotere installaties is het dan best een uitdaging om een storing te vinden.
Belang van onderhoud
Het voornaamste dat ik onze klanten dan ook meegeef, is het belang van onderhoud. Hiermee kun je storingen voorkomen. Niet altijd natuurlijk, want je kunt niet iedere storing aan zien komen, maar het helpt zeker. Het liefst werk ik dan ook met een vrije planning, waarbij ik alles voor de klant in één keer na kan lopen.
Ik heb zelf vaak ook een voorkeur voor bepaalde merken van installaties. Uit ervaring weet ik welke het meest betrouwbaar zijn, hoe de service van de fabrikant is en welke middelen de fabrikant ons levert voor het opsporen van problemen. Als ik dus zie dat een installatie aan vervanging toe is, geef ik mijn voorkeur vaak aan bij de klant. Met de juiste uitleg en motivatie begrijpt de klant waarom je keuze hierop valt.
Tot ziens!
Olaf Schelstraete