Van cv-ketels naar warmtepompen, een verschuiving!

Geschreven op 7 juni 2023 door Chris van Oosten

Binnen Poppe Installatietechniek is werkvoorbereider Chris het eerste aanspreekpunt voor een offerte van een cv-ketel of warmtepomp. Ook geeft hij advies op maat en begeleidt hij projecten. In al die jaren dat hij werkzaam is in de installatietechniek, is zijn tak van sport enorm veranderd… Hij vertelt erover!

Ik ben werkzaam op de afdeling KLP (Kortlopende projecten), waar ik me dagelijks bezighoud met het opnemen en offreren van kortlopende projecten bij particulieren en vervolgens met de werkvoorbereiding wanneer de opdracht daadwerkelijk gegeven wordt. Het werken voor de particuliere klant, dat is waar mijn passie ligt. Dat contact, dat vind ik leuk én hier komt mijn kennis goed tot zijn recht. Ik wil de klant zo goed en compleet mogelijk kunnen adviseren. Voorheen lag de focus met name op cv-ketels, maar momenteel vindt er een verschuiving plaats richting de warmtepompen.

Het valt op zijn plek

Eerlijk gezegd vond ik deze verschuiving in het begin best wel lastig. Met name omdat er bij warmtepompen zoveel meer keuze is dan bij cv-ketels. De juiste keuze van een warmtepomp is sterk afhankelijk van de woning en het afgiftesysteem waar deze geplaatst wordt. Daardoor is het grote verschil met cv-ketels dat het kiezen van het juiste systeem meer maatwerk is geworden. Daarnaast was de druk in 2022 heel hoog vanwege de hoge energieprijzen, toen liepen we soms tegen uitdagingen aan. Inmiddels valt het allemaal meer op zijn plek, kunnen we beter filteren en kiezen we bewust voor 3 merken waar we volledig achter staan. 

Zelf de klant spelen

Ervoor zorgen dat mijn kennis altijd up-to-date blijft is een belangrijk onderdeel van mijn vak. Intern heb ik regelmatig overleg met collega’s en delen we ervaringen met elkaar. Ook volgen we de fabrikanten om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast worden er bij fabrikanten af en toe momenten georganiseerd zodat we bepaalde installaties kunnen bekijken. Een bezoek aan de fabrikant vind ik altijd heel interessant! Op zo’n moment speel je zelf de klant en kun je alle vragen stellen. In de installatietechniek is er met de energietransitie een enorme uitdaging ontstaan om iedereen de kennis en werking van deze systemen bij te brengen. Zelf heb ik de laatste paar jaar ook al veel bijgeleerd, maar zie nog steeds mogelijkheden om mezelf te verbeteren.

Informeren en adviseren

Wat leuk is aan deze verschuiving, is dat je de klant kan informeren over wat de mogelijkheden zijn en dat dit advies hem dan vervolgens helpt bij zijn keuze. De keerzijde is dat je niet altijd aan de verwachtingen van de klant kan voldoen. Soms heeft de klant het beeld dat ik even iets kom plaatsen en dat hun energieprobleem opgelost is. Maar zo simpel is het niet. Niet iedere woning is geschikt voor een warmtepomp, het allerbelangrijkste bij deze installatie is namelijk goede isolatie! Als ik in een tochtig huis komt, dan adviseer ik de bewoners om eerst te gaan isoleren, want daar zit dan de grootste besparing. Dubbel glas, spouwmuurisolatie, dakisolatie… Dit zijn tips die ik dan aandraag, de rest is aan de bewoner.

Optimaliseren van werkprocessen

De meeste voldoening haal ik dus uit de klant zo goed mogelijk adviseren en helpen, maar ik haal ook veel voldoening uit het optimaliseren van de werkprocessen. Dat vond ik altijd al interessant en dat vind ik nog steeds. Manieren vinden om het werk makkelijker en sneller uit te voeren. Daar kun je zóveel profijt van hebben. Intern proberen we hier sowieso eens per twee weken bij stil te staan, maar ik doe het ook tussendoor, als ik iets tegenkom. Anders wordt het misschien vergeten en dat is zonde!  

Een blik in de toekomst

Als het gaat om verduurzaming, dan ben ik van mening dat we allemaal een steentje moeten bijdragen op de manier waarop het kan. Dat kan al door het nemen van kleine stapjes, kijk bijvoorbeeld naar de overstap van gloeilamp naar ledlamp. Waarom zou je zulke stapjes niet nemen? De keuze voor een warmtepomp is echter niet voor iedereen vanzelfsprekend, de investering kan te groot zijn of het gasverbruik is al extreem laag. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen redenen om wel of niet voor een warmtepomp te kiezen. Maar ik vind het mooi dat ik dagelijks bij kan dragen aan een groenere toekomst!’
 

Meer blogs

Vragen? Neem contact op!

Volg ons op social media of laat je informeren in ons inspiratiecentrum.

Bel
Bel 0114 681 243 - Hulst
Bel 0113 743 200 - Goes

24/7 bereikbaar
Mail
Bezoek
Hoofdkantoor & inspiratiecentrum
Australiƫweg 1
4561 PD Hulst
Bezoek
Inspiratiecentrum & kantoor
Columbusweg 2
4462 HB Goes