Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Geschreven op 2 november 2021 door Sandra Hoogstrate

Dagelijks streven we ernaar om de beste diensten te verlenen aan onze klanten. En dat gaat goed, want dat mogen we zeker niet vergeten, maar het kan altijd beter! Bij Poppe Installatietechniek willen we altijd vooruit gaan, we zijn altijd op zoek naar hoe het beter kan. Vaak zit de verbetering in kleine stapjes die je samen neemt. Verbeteren…. Dat is makkelijk gezegd, maar waar moet je beginnen? En waarom vind ik dat zo’n uitdaging?

Verbetermomenten op de agenda

Door het hele bedrijf werken we structureel samen om knelpuntjes aan te pakken. Iedereen op kantoor heeft eens in de 2 weken een verbetermoment in de agenda gepland staan. Wanneer je tijdens je werkzaamheden ergens tegenaan loopt, noteren wij dat in de agenda en bij het eerstvolgende verbetermoment pakken we dit op. Het fijne hiervan is dat dit niet alleen hoeft, samen met een collega is er vaak wat meer kennis die we kunnen combineren.

Een mooi verbeter-voorbeeld in de praktijk

Laatst zat ik samen met een collega die al jaren werkvoorbereiding doet en voorheen monteur is geweest. Iets wat nog niet helemaal lekker liep was de administratie die de monteur dient uit te voeren na het plaatsen van een cv-ketel. Serienummers kwamen soms onduidelijk binnen via een foto die bewogen was of een geschreven papiertje dat slecht leesbaar was. Samen maakten we een digitale checklist waarop het serienummer vermeld dient te worden. Deze hebben we compleet gemaakt met een aantal technische opleverpunten die de monteur op zijn tablet dient in te vullen. Voor de monteur een mooie toevoeging aan de werkbon zodat het registreren makkelijker gaat. Voor de collega’s op kantoor geeft dit tijdwinst, omdat de garantiemelding bij de leverancier veel sneller verloopt. Bijkomend voordeel is dat alle monteurs eenduidig werken wanneer ze allemaal dezelfde punten van de checklist dienen te controleren en in te vullen.

Blijven vernieuwen in de digitale wereld

Momenteel is de digitale wereld ook op de werkvloer niet meer weg te denken. Inmiddels zijn al veel monteurs voorzien van een tablet. De monteurs kunnen met de tablet de registratie van de F-gassen bijhouden wanneer zij koelmiddelen gebruiken tijdens het afvullen van een airco of warmtepomp. Ze scannen de op kantoor geprinte kenplaat en voeren de gegevens via hun tablet in. Ook slaan we diverse digitale documentatie op in de cloud. Deze is ten alle tijden door de monteur te raadplegen. Erg handig wanneer er op locatie een detailtekening bekeken moet worden of een installatiehandleiding moet worden geraadpleegd.

Steeds verbeteren, ook op kantoor

Ook op kantoor boeken we steeds vooruitgang. We zijn volop bezig met het plannen van de afspraken van onderhoudsabonnementen via internet. De klant krijgt een mailtje met een voorstel en kan dit voorstel accepteren of aanpassen. Superhandig! We hebben ook een dashboard gemaakt waarin we eenvoudig kunnen zien welke processen er goed lopen en welke aandacht verdienen. Zo kunnen we snel bijsturen waar nodig. We blijven verbeteren. Maar zoals eerder gezegd, niet vergeten, er gaat al veel goed!

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Op kantoor hangt er een mooie spreuk: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder!’ Deze past goed bij mij. Ik vind het leuk om collega’s te helpen en ben ook het eerste aanspreekpunt voor alle collega’s (monteurs en kantoor) als het gaat om ICT. ‘Hier ben ik weer hoor’, zeggen ze dan. Dat vind ik helemaal niet erg, want het geeft veel voldoening om mensen verder te helpen en iets te leren. Wanneer ze het de volgende keer zelf kunnen is dat helemaal mooi. Dat is voor mij de bevestiging dat ik het goed heb uitgelegd en dat werkt motiverend voor beiden.

Nóg beter

Veel bezig zijn met digitale innovatie is echt iets dat bij mij past. Ik ben niet snel tevreden, ik vind het fijn om altijd vooruit te kijken, dat zit een beetje in mij. Er steeds voor zorgen dat de werkprocessen goed lopen, soms wat aanpassen omdat het toch nog efficiënter kan. Tegenwoordig zijn er veel digitale tools die ons daarbij kunnen helpen. Het is de kunst om hier optimaal gebruik van te maken en het overzicht te bewaren. Met het oog op de toekomst wil ik mijzelf hier graag nog verder in ontwikkelen. Want, het kan tenslotte altijd beter

Sandra Hoogstrate – Administratie/Systeembeheer

Meer blogs

Vragen? Neem contact op!

Volg ons op social media of laat je informeren in ons inspiratiecentrum.

Bel
Bel 0114 681 243 - Kloosterzande
Bel 0113 743 200 - Goes

24/7 bereikbaar
Mail
Bezoek
Bezoek
Kom naar ons inspiratiecentrum
Columbusweg 2
4462 HB Goes